torsdag den 14. november 2019

Onsdag. d. 13. november 2019 Puerto Piramides


Nu er vi kommet så langt mod nord, at man bliver straffet, hvis man glemmer hatten. Solen mærkes over hele hovedet, som har fået en lidt overdreven rød farve. Disen var kun uden på havet, ikke inde på stranden hvor vi opholdt os i dag. En rigtig – du bliver snydt af blæsten dag i dag. Blæsten var dejlig kølig, så det var først sidst på dagen, at jeg bemærkede, at den manglende hat blev straffet.

Plastik; jeg kom lige til at tænke på ordet plastik. Plastik er et fænomen, som man ser over alt. I store stykker, små stykker, steder hvor mennesker har kontrol over det, og steder hvor det er fuldstændigt ude af kontrol. Vi bevæger os rundt i en nationalpark – Valdez halvøen er en stor national park. Netop dét at det er en national park gør, at jeg forventede, at der blev gjort en indsats for at samle plastik ind. Men den forventning er bestemt ikke blev indfriet.

I dag kørte vi rundt på halvøen. Vi skulle ud til forskellige udsigtspunkter, hvorfra man kunne være heldig at se spækhuggere, hvaler, Søelefanter, søløver og alle mulige fugle. En rundtur på 4 – 5 timer. Jeg tror, at vi så plastik hængende i buske, i hegn og liggende på jorden, sådan cirka for hver 500 meter langs vejen. Så man ind over steppen lå der også plastisk hist og her. Da vi i går var ved stranden i Puerto Piramides tog jeg et billede af plastikstriberne i sandet. På hvaltursbåden spurgte jeg guiden til, hvad man gjorde for at fjerne plastikken. Svaret var: ingen ting. Mennesker er det farligste dyr, og de efterlader sig farlige spor i naturen.


En stolt pingvin venter på at ægget klækker




Ingen kommentarer:

Send en kommentar